Altres instal·lacions aeroportuàries


L’aeroport de Barcelona-El Prat
és el segon de la xarxa espanyola
pel que fa a càrrega i transport
de mercaderies, amb creixements significatius quant als tràfics internacionals.

A banda dels aeroports comercials, Catalunya compta amb altres infraestructures aeroportuàries classificades com aeròdroms, heliports i camps de vols per a ultralleugers.



Aeròdroms


A la demarcació de Barcelona es troben els aeròdroms de Sabadell (Vallès Occidental), Igualada-Òdena i Calaf-Sant Pere Sallavinera a la comarca de l’Anoia, i Sant Fruitós de Bages; el d’Alfés a la comarca lleidatana del Segrià; Empuriabrava, a la comarca de l’Alt Empordà; la Cerdanya; i Pirineus-La Seu d’Urgell. El Pla d’Aeroports, Aeròdroms i Heliports de Catalunya preveu la construcció d’altres dues infraestructures aeroportuàries: l’aeròdrom de Tremp, a la comarca del Pallars Jussà, i l’aeroport de les Terres de l’Ebre.



L’aeròdrom de Sabadell


L’aeròdrom de Sabadell és l’únic dels esmentats que forma part de la xarxa aeroportuària d’Aena i està classificat com d’interès general.

Amb 85 ha, és el segon aeroport en importància de la província de Barcelona i és un referent en l’àmbit de l’aviació general. Així, incorpora activitats econòmiques vinculades a la formació aeronàutica i altres activitats comercials, com per exemple els serveis d’aerotaxi. A més, l’aeròdrom s’utilitza per a activitats de salvament, d’extinció d’incendis, d’aviació sanitària i altres serveis públics. El 2010 s’hi van realitzar un total de 37.661 operacions d’aeronaus.



Aeroports i mercaderies


L’aeroport de Barcelona-El Prat és el segon de la xarxa d’Aena pel que fa a càrrega i transport de mercaderies, per darrera de Madrid-Barajas. I, des de l’any 2004, és l’únic aeroport de tot l’Estat que ha experimentat creixements continuats, menys el 2009, any en què l’efecte de la crisi econòmica internacional va generar una davallada de la càrrega aèria a la major part de països del món.

Respecte a la càrrega internacional, Barcelona-El Prat ha experimentat creixements significatius, mentre que la mercaderia que es mou entre aquest aeroport i altres de la xarxa nacional ha anat baixant any rere any.

En conjunt, durant el 2010, a l’aeroport de Barcelona-El Prat s’hi van manipular 104.280.309 t, xifra que suposa un augment del 16,1 % respecte a l’any anterior.

Mentre que durant el mateix any, a l’aeroport de Girona-Costa Brava s’hi van manipular 63.467 t, que van suposar un descens del 10,9 % respecte del 2009.

Reus va tancar 2010 amb un total de 246,045 t, un significatiu 2.416,4 % més que l’exercici anterior.


El Centre de Càrrega Aèria de Barcelona

Edifici de serveis generals de Clasa al Centre de Càrrega Aèria de Barcelona.

És un espai exclusiu per a la recepció, l’enviament i la manipulació de les mercaderies transportades per via aèria de l’aeroport de Barcelona-El Prat, i està gestionat per Centros Logísticos Aeroportuarios, SA (Clasa), empresa que depèn de l’entitat pública empresarial Aena. Clasa és la societat que promociona, construeix, gestiona, explota i conserva els diversos centres de càrrega aèria existents als aeroports espanyols.

El Centre de Càrrega Aèria està posicionat estratègicament en el rerepaís industrial i de consum de Catalunya, atès que la plataforma logística en què està integrat es troba envoltada de 2.000 ha dedicades a les activitats logístiques.

Les instal·lacions del centre, que ocupen 60 ha, estan organitzades en dues línies d’operació. A la primera línia s’hi ubiquen els operadors de serveis de manipulació, les companyies d’autohandling i els integradors o couriers; tots ells disposen de naus amb accés directe a la plataforma d’estacionament dels avions. A la segona línia hi ha les instal·lacions de les empreses transitàries i els operadors logístics vinculats amb les operacions que es fan a la primera línia i al transport aeri en general.

El centre de càrrega, operatiu les 24 hores de tots els dies de la setmana, disposa d’un punt d’inspecció fronterera (PIF), que permet la inspecció de les mercaderies, i d’un centre de l’Administració pública amb els serveis de duanes que intervenen en l’operativa aeroportuària. També té instal·lacions específiques per a mercaderies peribles, valuoses i animals vius.

El centre compta amb un edifici de serveis generals en el que hi ha un centre de negocis, serveis de restauració i serveis bancaris. En aquest edifici s’hi troben les oficines de més de 130 empreses que intervenen en la cadena logística del transport aeri de mercaderies, com companyies aèries, transitàries, integradors, agents generals de vendes (GSA) i agents de duanes.