A l’àrea d’influència del port
de Tarragona es troba el complex petroquímic més important d’Espanya
i de la indústria de transformació i manufactura associada. A la imatge,
un vaixell cisterna atracat en un pantalà.
Ubicat en la confluència de l’arc mediterrani i el corredor de l’Ebre, és un dels punts neuràlgics de Catalunya, ja que en la seva àrea d’influència es troba una de les zones industrials més importants de la Mediterrània. Es tracta del complex petroquímic més important d’Espanya i de la indústria de transformació i manufactura associada, que coexisteixen amb l’activitat comercial i turística de la zona.
Al port de Tarragona hi conflueixen les principals vies de comunicació terrestre de Catalunya, raó per la qual és un punt estratègic per al comerç amb la resta de la península Ibèrica i Europa, i és el principal agent econòmic de les comarques tarragonines i un pol econòmic important, ja que canalitza les exportacions i importacions de la seva àrea d’influència mitjançant més de trenta línies marítimes que el connecten amb els principals ports del món.
El port de Tarragona compta amb una àrea de moll de 433 ha, calats de 9 a 20 m; línia d’atracada de 15 km i més de dos milions de metres quadrats d’àrees de dipòsits. Té una superfície pròxima a les 10.000 ha i està dotat d’àmplies esplanades contigües a les terminals portuàries.
Quant a accessibilitat, disposa de quatre accessos viaris i tres punts d’accés ferroviari, amb dues estacions de més de 60 km de via. Està situat a 8 km de l’aeroport de Reus i a 82 km de l’aeroport de Barcelona-El Prat. Per al transport per canonades, consta de dos feixos de canonades connectats a pantalans i atracaments.
Tràfics tradicionals i nous tràfics
Vista aèria de la ciutat de Tarragona, amb les instal·lacions i infraestructures portuàries en segon terme.
Les dades de tràfics de l’any 2010 situen Tarragona en la cinquena posició de l’escalafó dels ports de l’Estat espanyol, amb 32,5 milions de tones que van representar un increment del 4,2 % respecte l’exercici anterior.
Per tipus de tràfics, cal destacar el sector energètic, els productes agroalimentaris, el sector químic, la mercaderia general i els adobs. És destacable el tràfic de líquids a granel, un segment important que va créixer un 35 % el 2010 i on Tarragona ocupa la segona posició, per darrera del port d’Algesires (Cadis), mentre que els sòlids a lloure es van reduir en més d’un 13 % en el mateix període. El tràfic de contenidors juga un paper important i aquest és un dels elements que permetrà impulsar l’estratègia de creixement del port cap a la diversificació de les mercaderies. Un impuls relacionat amb la col·laboració de l’operador de terminals DP World, que va permetre augmentar el tràfic de contenidors el 2010 fins a un 18,2 %, registrant més de 255.000 TEU, fet que situa el port de Tarragona en el setè lloc de l’escalafó de ports espanyols, quant a tràfic de contenidors.
Quant a nous tipus de tràfics, destaquen la pasta de paper i la càrrega general, operats per l’empresa Tarragona Port Services (TPS) que s’ubica al moll de Castella. Aquesta línia regular de l’armador Westl Larse transporta anualment més de 100.000 t de càrrega.
Per altra banda, l’empresa Westerlung Ibérica disposa de la concessió administrativa d’una terminal marítima destinada a l’emmagatzematge i distribució de càrrega general, productes del paper i siderúrgics al moll de Cantàbria, i que ocupa una superfície de 58.880 m2 .
És també remarcable la concessió a la companyia Norel d’una terminal per a la recepció, emmagatzematge i expedició de líquids a granel en el moll de Castella. Norel està dedicada a la fabricació i comercialització d’additius i les matèries primeres per a la nutrició animal.
DP World Tarragona, la terminal de contenidors
La construcció de la terminal, inaugurada el 2010, que ocupa 212.000 m2, ha estat possible gràcies a les obres d’ampliació del moll d’Andalusia, que ha suposat invertir 52 milions d’euros. Alhora, el port ha concessionat aquest moll a l’empresa DP World Tarragona per al seu equipament com a terminal de contenidors, invertint l’operador una xifra similar.
Amb aquesta infraestructura, el port de Tarragona es consolida com a base logística intermodal, operant en el segment del transport de contenidors, un dels tràfics nous que s’afegeix a les línies ja consolidades de productes químics i hidrocarburs.
El volum de contenidors manipulats dibuixa una línia ascendent. Si el 2008 van ser 47.400 els TEU manipulats, el 2009 es van multiplicar gairebé per cinc, arribant a un total de 221.000 TEU.
Entre les principals navilieres que tenen Tarragona com a port d’escala, destaquen els serveis de ZIM, Cosco, Hapag Lloyd, Hamburg Sud, Nordana i altres.
El ferrocarril pren protagonisme
Entre els seus tràfics intermodals, el port de Tarragona compta amb un servei del grup JSV Logistics que realitza el transport de contenidors entre aquest port i el node ferroviari de la ciutat burgalesa de Miranda de Ebro, mitjançant un tren directe operat per Renfe que uneix els dos nodes logístics en els dos sentits un cop per setmana. Aquest servei opera a les instal·lacions de DP World Tarragona, des d’on es transborda la mercaderia del vaixell al ferrocarril i viceversa. Cada viatge mou més de 1.000 t; 23 vagons amb 62 TEU.
Àrea d’influència del port de Tarragona
La ubicació geogràfica del port de Tarragona i els seus tràfics específics fan que la seva àrea d’influència comprengui Catalunya i arribi, seguint la vall de l’Ebre, fins a Aragó, La Rioja i Navarra. Per aquesta gran zona interior, el port de Tarragona és el proveïdor d’una variada gamma de productes derivats del petroli i agroalimentaris. El fet que al port de Tarragona predominin les importacions no treu que el triangle format per les ciutats de Tarragona, Reus i Valls, on es localitza una significativa quantitat d’indústries, sigui la segona àrea metropolitana de Catalunya, després de la de Barcelona, i amb vocació exportadora.