El supermercat és el model comercial
que capitalitza la superfície de venda dedicada a productes quotidians.
A la imatge, interior d’un establiment
de Caprabo.
La rellevància que l’activitat comercial té en l’economia catalana queda palesa en el fet que el 2007 hi havia 167.479 establiments comercials, on hi treballaven fins a 636.834 persones (gairebé el 20 % de la població ocupada). A més, la seva contribució està per damunt de la quota de participació de sectors com ara les activitats manufactureres, l’agricultura i la pesca, i manté una tendència a augmentar. Per bé que l’estructura ha canviat en els darrers vint anys, primer amb l’eclosió de les grans superfícies i després amb la pujança del comerç electrònic, l’activitat comercial segueix estant en el moll de l’os de l’economia.
L’Anuari 2010 de la distribució quotidiana a Catalunya il·lustra el contrast entre la botiga tradicional i les superfícies en règim d’autoservei: supermercats, hipermercats, grans magatzems, etc. El sector quotidià en règim d’autoservei estava compost l’any 2009 per 4.156 establiments, que aglutinaven un 11,4 % del total de punts de venda centrats en una oferta d’alimentació, drogueria i perfumeria. S’observa, a més, un protagonisme més elevat d’aquest segment en relació amb la botiga tradicional, que el mateix any comptava amb 32.177 botigues.
Respecte als operadors líders al mercat del sector quotidià, l’empresa capdavantera és el grup Carrefour, amb el 15,19 % de la quota de mercat, seguida d’Eroski (14,52), Mercadona (11,0), Condis (8,23) i Bon Preu (6,12). Aquestes empreses capitalitzen la distribució a la majoria de comarques catalanes. Al marge de les empreses líders, cal destacar-ne d’altres amb un creixement progressiu pel que fa a l’oferta comercial, com la corporació alimentària Guissona, amb una estructura de 373 centres.
Distribució comercial a Catalunya | |||||||
Població i empresa | |||||||
Població de l’àmbit | 7.475.420 | Establiments de comerç al detall | 107.747 | ||||
Densitat de població (hab./km2) | 232,79 | Superfície de comerç al detall (m2) | 9.949.795 | ||||
Població en municipis > 50.000 hab. | 54,3 % | Superfície del sector quotidià (m2) | 2.889.872 | ||||
Superfície del sector quotidià/1.000 hab. (m2) | 387 | ||||||
Font: Institut d’Estadística de Catalunya. Dades de 2008. |
Font: Pla territorial sectorial d’equipaments comercials (2006-2009). |
||||||
Oferta comercial del sector quotidià en règim d’autoservei | |||||||
Centres | Superfície | % Sup. | Superfície mitjana per establiment (m2) | 440,5 | |||
Grans magatzems | 8 | 20.994 | 1,1 | Percentatge d’establiments franquiciats | 29,4 | ||
Hipermercats | 51 | 190.688 | 10,4 | Nombre de treballadors | 53.888 | ||
Supermercats | 1.407 | 1.126.439 | 61,5 | Font: Direcció General de Comerç. Dades de 2008. | |||
Superserveis | 1.050 | 270.899 | 14,8 | ||||
Autoserveis | 224 | 22.194 | 1,2 | ||||
Especialistes | 1.416 | 199.501 | 10,9 |
En el seu conjunt, el sector de venda en autoservei a Catalunya ofereix una ràtio de 245 m2 de superfície per cada mil habitants. Pel que fa al pes dels diversos formats comercials, les grans superfícies no tenen a Catalunya la mateixa importància que a d’altres comunitats autònomes. Dels 528 centres comercials que hi havia a l’Estat espanyol el 2010, només 44 eren a Catalunya, per darrera d’Andalusia (102), Madrid (93) i València (58), situant-se com una de les comunitats autònomes amb menor densitat de centres si es té en compte la relació entre la seva superfície comercial i la població. Aquest fet, que sens dubte ha beneficiat el comerç de proximitat, té a veure amb els criteris estrictes establerts per l’Administració catalana quant a la limitació d’obertures a vuit dies festius l’any, factor que no ha incentivat la posada en marxa de noves instal·lacions de grans superfícies a Catalunya.
Així doncs, el supermercat és el format comercial que capitalitza la superfície de venda dedicada a productes quotidians en arribar al 61,6 % del total. Aquest percentatge és superior al del conjunt espanyol pel que fa a aquest tipus de productes, ja que segons la consultora Nielsen els supermercats tenen el 57 % de la superfície comercial dedicada al producte quotidià. Al final de 2009 hi havia 1.407 supermercats a Catalunya, que representaven un 33,8 % del nombre d’establiments d’autoservei dedicats al producte quotidià, amb una superfície de venda d’1.126.438 m2.