A les empreses de serveis del sector turístic o la restauració, els escandalls
de costos i la gestió dels materials tenen una dimensió cabdal. El parc d’oci Port Aventura a Salou (Tarragona) disposa d’un sistema de gestió corporativa per als seus serveis de restauració, atraccions i espectacles, per a materials
i rotacions de característiques molt diverses.
Les noves tendències logístiques acostumen a aplicar-se en primer lloc a la indústria i a sectors tradicionalment avantguardistes, com l’automoció. Tanmateix, no és prou conegut el paper rellevant de la logística en les organitzacions que ofereixen serveis, com ara els d’assistència, els del sector turístic o la restauració, on els escandalls de costos i la gestió de la informació i els materials tenen una dimensió cabdal en un marc que tracta d’assegurar l’eficiència de cada moviment.
Organitzacions líders com el RACC, la multinacional nord-americana McDonald’s; The Eat Out Group, propietària de marques tan conegudes com Pans&Company, Bocatta o Fresc Co; la cadena catalana de restauració Paradís; grups hotelers espanyols com Husa, Barceló, Melià o Hotusa, o grans referents mundials com Intercontinental i Hilton, no tindrien el reconeixement i el potencial dels que gaudeixen sense una estratègia que suma servei al client i diferenciació respecte de la competència amb una gestió logística acurada.
També per a les empreses prestatàries de serveis, una política de proveïdors adequada ha demostrat que pot reduir la factura aprofitant sinergies, mentre que una reorganització dels fluxos interns, l’establiment de centres logístics o la subcontractació d’accions a operadors logístics són opcions considerades en les seves planificacions. Es tracta que qualsevol operació es vinculi a la cadena de subministraments i generi la resposta necessària, evitant ineficiències com ara un excés d’existències que suposi més costos d’immobilitzat i la possible pèrdua de qualitat del producte o la ruptura de l’estoc, que incideix negativament sobre el servei al client. La lògica de la logística s’incorpora a la gestió de compres i als procediments interns, sempre amb el client com a objectiu.
El pes del turisme a l’economia catalana té uns efectes immediats sobre l’aprovisionament de la infraestructura turística. Entre els nombrosos motius que atrauen el turisme, l’arquitectura és sens dubte un dels referents més significatius. A la fotografia, banc recobert de trencadís del Parc Güell, de formes ondulades i vives, obra de l’arquitecte Antoni Gaudí (1852-1926), declarat Patrimoni Mundial de la Humanitat
per la Unesco.
Al mateix temps, resulta clau comptar amb una eina de gestió empresarial adaptada a les particularitats de l’organització que permeti una visió global de les àrees funcionals i asseguri el conjunt de la cadena de subministraments: reserves, incloent-hi, si és el cas, la integració d’agències de viatges, gestió de les compres i dels estocs en funció de la planificació de l’ocupació, gestió dels serveis de restauració i d’habitacions, gestió dels recursos humans, facturació, etc. Port Aventura, per exemple, ensenya dels parcs d’oci a l’Estat espanyol, va apostar des dels seus inicis per una solució ERP de gran calat tipus SAP per a la gestió d’unes instal·lacions en les quals coexisteixen amplis serveis de restauració, atraccions i espectacles, amb unes necessitats immenses de materials de rotacions i característiques molt diverses.
Com en tants altres sectors, les cadenes hoteleres, les de restauració i l’anomenat «canal horeca», compten amb la possibilitat de recórrer als operadors logístics, que ofereixen serveis més propis d’empresa col·laboradora que de prestatari de la gestió del magatzem i el transport. A Catalunya, als operadors logístics estrictes per a l’hosteleria i les divisions d’operadors logístics generalistes (Conway, Logirest, Hermes Logística, etc.) s’hi afegeixen distribuïdors especialitzats, com ara Serhs.
L’especialització dels operadors i l’interès per limitar els magatzems propis fan preveure que la subcontractació s’incrementarà en aquests sectors. Els operadors poden assumir tasques de gestió de proveïdors o preparar i fer enviaments seqüencials de comandes segons les necessitats als restaurants d’una cadena, una activitat que implica un grau alt de seguretat i confiança. Evidentment, els operadors logístics que ofereixen serveis a aquestes empreses són experts en el treball amb producte a temperatura controlada, tant pel que fa al transport, en disposar de vehicles multitemperatura, com als magatzems, amb espais idonis per a les exigències de cada producte.