El model de mobilitat sostenible
i segur implantat a la regió metropolitana de Barcelona contempla l’increment de
la xarxa ferroviària i de la freqüència
de pas dels trens, del metro i el tramvia.
El model actual de mobilitat està fonamentat en l’ús de les energies derivades dels combustibles fòssils, en el qual la decisió de l’individu, lligada als models d’assentaments i infraestructures, fan que el vehicle privat sigui un element prevalent.
No obstant això, a Catalunya, i sobretot a la regió metropolitana de Barcelona, s’han desenvolupat algunes polítiques per invertir aquesta tendència i donar més rellevància al transport públic, especialment a les xarxes ferroviàries.
La regió metropolitana de Barcelona disposa d’un Pla director de mobilitat, elaborat per l’Autoritat del Transport Metropolità, que propugna un model de mobilitat sostenible i segura, integrador amb les polítiques urbanístiques, estructurador del territori i que garanteix l’accessibilitat al transport públic.
La regió metropolitana de Barcelona té una superfície de 3.236 km2, una població de 4,8 milions de persones i 164 municipis distribuïts en set comarques: el Barcelonès, el Maresme, el Vallès Oriental, el Vallès Occidental, el Baix Llobregat, el Garraf i l’Alt Penedès. En aquesta àrea la mobilitat es dispersa cap als municipis més petits, que creixen més en població, una dinàmica que impulsa l’ús del transport privat.
El pla té com a principals objectius: augmentar el pes del transport públic i no motoritzat de viatgers fins assolir una proporció de 2/3 sobre el total de la mobilitat; incrementar el del transport públic fins al 34,3 % sobre el total del transport i reduir un 5 % el del vehicle privat respecte les altres formes de transport; reduir el consum energètic de la mobilitat per habitant en un 7,5 %, a fi de mantenir el consum de combustible global en els nivells de 2004; disminuir un 20,5 % les emissions de diòxid de carboni i un 48 % les de partícules en suspensió; i aconseguir reduir un 25 % les víctimes mortals a les carreteres.
Per assolir aquests objectius, s’han desenvolupat diferents eixos d’actuació:
– Evitar la dispersió territorial entre els habitatges i les activitats econòmiques.
– Incrementar la xarxa ferroviària i la freqüència de pas dels trens, del metro i el tramvia.
– Promocionar l’ús de la bicicleta i ampliar la xarxa interurbana de carrils-bici.
– Fomentar l’anar a peu, establint nous itineraris per a vianants.
– Incrementar les places d’aparcaments de dissuasió a les estacions interurbanes de ferrocarril.
– Incrementar la xarxa d’autobusos interurbans i crear nous serveis: radials per connectar amb Barcelona i perimetrals per la mobilitat a la segona corona.
– Impulsar les infraestructures ferroviàries de mercaderies i la logística en horari nocturn.
– Promoure l’ús de serveis de cotxe compartit.
– Prioritzar els vehicles d’alta ocupació i impulsar cursos de formació per a una conducció eficient.
– Promoure la utilització de vehicles híbrids.