Operadors logístics a Catalunya


La capacitat de servei d’un operador logístic el situa com un aliat del fabricant o del distribuïdor en la gestió dels fluxos de mercaderies i d’informació,
amb la responsabilitat de generar amb
la seva actuació un marc de confiança amb els agents que interactuen
en la cadena logística.

Atès que Catalunya té un caràcter de plataforma logística per al sud d’Europa i que és el principal punt productor i consumidor de l’Estat, és un espai que suscita l’interès dels operadors logístics multinacionals, que s’instal·len en els grans centres logístics i especialment al voltant del port, l’aeroport i la corona metropolitana de Barcelona. Així, tots els operadors rellevants del mercat espanyol treballen a Catalunya. Es tracta d’empreses que en la seva major part tenen els seus centres de decisió fora de Catalunya, en els quarters generals europeus respectius. L’oferta és molt àmplia i inclou des dels transportistes locals o regionals que ofereixen serveis propis d’operadors a empreses que treballen en un marc geogràfic reduït, fins a grans prestataris amb percentatges de mercat prou importants.

La companyia DHL, que genera gran part de la seva activitat espanyola a Catalunya, és un cas paradigmàtic. Compta amb instal·lacions que superen els 60.000 m2 en les quals es gestionen tant la seva activitat de courier (centres a l’aeroport de Barcelona-El Prat i a la CIM Vallès) com de solucions per a la cadena de subministraments. DHL té presència a la ZAL del port de Barcelona, amb 5.500 m2 dedicats a la logística integrada i als serveis porta a porta.

D’altra banda, DSV, empresa que té l’origen en els serveis postals danesos i les seves oficines principals a Rubí, va entrar al mercat espanyol amb l’absorció d’ABX Logistics el 2008, companyia que ja tenia recorregut com a operador logístic. I la mateixa estratègia va ser utilitzada per DB Schenker, gegant logístic de l’òrbita dels ferrocarrils alemanys, per penetrar en el mercat espanyol. L’absorció del transitari i operador de capital català Spain-Tir va donar lloc a DB Schenker Spain-Tir, que té la seva plataforma establerta a la CIM de Lleida, amb instal·lacions plantejades com a centre concentrador.

El caràcter de Catalunya com
a centre logístic per al sud d’Europa
i el fet de ser el principal punt
productor i consumidor de la península Ibèrica, suscita l’interès dels operadors logístics multinacionals, que s’instal·len en els grans pols del territori
i especialment al voltant del port, l’aeroport i la corona metropolitana
de Barcelona, com és el cas del parc logístic de Prologis a Sant Boi
de Llobregat.

Per a Gefco, multinacional especialitzada en la logística per al sector industrial, la ZAL és un dels tres centres logístics amb què compta a Espanya, país que suposa el 10 % de la facturació del grup. Rhenus Logistics va optar també per unes modernes instal·lacions a la ZAL II, on disposa de més de 6.000 m2. Un altre exemple és Alfil Logistics, empresa creada pel fabricant de cerveses Damm i l’operador ferroviari Renfe per gestionar la logística de la cervesera, que es va obrir a nous clients als quals ofereix serveis globals, inclòs l’assessorament en la gestió de la cadena de subministraments. De la mateixa manera, Kuhne + Nagel utilitza les seves instal·lacions a la ZAL com a plataforma de reexpedició.

La implantació d’operadors logístics està relacionada amb l’oferta d’infraestructures a la malla logística catalana. Per exemple, Norbert Dentressangle Gerposa disposa d’instal·lacions a la CIM del Camp de Tarragona per donar servei a la segona aglomeració metropolitana de Catalunya. Un altre cas d’implantació és el centre logístic de l’operador portuguès Luis Simoes a la comarca del Penedès, aprofitant la seva proximitat a la regió metropolitana de Barcelona i una connexió immediata a les grans infraestructures viàries.

Si bé és cert que els grans operadors logístics són d’origen i capital estranger i que empreses importants de capital espanyol, com Logista o Acciona Logística, tenen una presència relativament menor a Catalunya, existeix un nombre significatiu de companyies transitàries de capital català, sovint de caràcter familiar, que inclouen activitats d’operador logístic. Són, entre d’altres, empreses com Intertransit, Aduanes Pujol Rubió, Aduanes Ginjaume, Bas y Pujol, Bofill & Arnan, Lo-Trans, Transnatur, Nadal Forwarding o Airfarm, aquesta última especialitzada en solucions de transport i logística aèria per al sector farmacèutic. Aquests noms són un testimoni del bagatge històric del comerç català, a la vegada que posen de manifest la capacitat de les empreses tradicionals catalanes d’adaptar-se a les demandes del mercat.